Undervisningsopplegg: -ismer og kildetolkning

ismer

Omtale

Opplegget kombinerer arbeidet med kilder med et litt annerledes opplegg om de ulike -ismene som vanligvis omtales i historiefaget. Målet er at elevene både skal få bedre kunnskap til og forståelse for de ulike -ismene og hva som preget tankegangen i disse, samt se at en kilde i historiefaget kan tolkes og oppfattes på ulike måter.

Omfang

Ca. 2×45 minutter

Kilde

I mange land sto kampen i tiden mellom de to verdenskriger mellom revolusjon og reform, mellom revolusjon og demokrati. Den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt uttrykte i en tale i 1938 denne konflikten slik:

 President Roosevelt om demokrati

«Demokratiet har forsvunnet i mange andre store nasjoner, ikke fordi folket i disse landene mislikte demokrati, men fordi de var blitt trøtte av arbeidsledighet og usikkerhet, av å se barna sine sulte mens de selv satt hjelpeløse overfor myndighetenes forvirring og svakhet på grunn av mangel på autoritet i statsstyret. Til slutt velger de i desperasjon å ofre friheten i håp om å få noe å spise. Vi i Amerika vet at våre demokratiske institusjoner kan bevares og settes i funksjon. Men for å bevare dem, trenger vi … å bevise at demokratisk styresett er det samme som oppgaven med å verne folks sikkerhet … Det amerikanske folk er enige om å forsvare sine friheter for enhver pris, og den første oppgaven i dette forsvar er å beskytte den økonomiske sikkerhet.»

Støtteark for elevene (vedlagt)

Som en hjelp for elevene, har vi laget et støtteark. Det er todelt: en del skal brukes når elevene setter seg inn i -ismene. Den andre delen skal brukes når elevene skal tolke kilden.

Last ned støttearket: kildepakke_ismer

Framgangsmåte

1 Inndeling

Del elevene inn i grupper slik at det til sammen blir 6 grupper i klassen, og del ut et støtteark til hver av gruppene.

2 Arbeid med -ismer

Gi de ulike gruppene hver sin -isme å lese seg opp på. (Se sidene 230 – 232 i Perspektiver).

  • Konservatisme
  • Liberalisme
  • Sosialisme
  • Marxisme/kommunisme
  • Reformisme (sosialdemokrati)
  • Nasjonalisme

Elevene bør notere svar på spørsmålene i støttearkets Del 1, slik at de blir godt kjent med -ismen til gruppen.

3 Tolk kilden

Elevene skal nå lese og tolke kilden der president Roosevelt uttaler seg om demokratiet med utgangspunkt i tankegangen i sin -isme. Elevene bør notere svar på spørsmålene i støttearkets Del 2, slik at de er sikre på å tolke kilden grundig. Oppfordre elevene til å være kreative her, til å lese teksten symbolsk og til å virkelig «dra på» for å overbevise de andre om at deres -isme gir det beste utgangspunktet for å forstå kilden.

Noen elever vil klare å gjennomføre dette relativt enkelt, andre vil nok ha større problemer med å se sammenhengen mellom sin -isme og kilden. Om elevene trenger til hjelp til dette, kan disse tipsene kanskje hjelpe dem noe på vei:

  • Hvilken -isme tror dere Roosevelt er preget av?
  • Roosevelt sier at demokratiets første oppgave er å «beskytte den økonomiske sikkerhet». Konkretiser dette uttrykket, sikkerhet for hvem og hva slags sikkerhet?
  • Roosevelt avslutter med å påpeke at den økonomiske sikkerheten er det viktigste. Er dette et syn din gruppe kan støtte?

4 Gjør klar til paneldebatt

Etter å ha diskutert en tolkning i gruppen, skal elevene nå gjøre seg klare til en «paneldebatt» med de andre gruppene der Roosevelts tekst er tema. Gruppene må derfor forberede seg på hvordan de skal vinne fram med sitt syn, og de må velge en fra gruppa som skal være paneldeltaker og representere deres syn.

5 Gjennomfør paneldebatten

Sett opp 6 stoler fremst i klasserommet, la de ulike paneldeltakerne ta plass og gjennomfør så paneldebatten. De ulike representantene bør først få ett til to minutter hver på å presentere sin tolkning. I etterkant kan det åpnes for spørsmål fra salen, debatt på scenen og eventuelt spørsmål fra lærer (eller en elev du velger til debattstyrer). Her er noen forslag til spørsmål:

  • Til representanten for konservatismen: Dere ønsker jo å «forandre for å bevare», og ideer om personlig frihet har dere jo generelt mindre til overs for. Vil dere si at denne teksten fremmer et slikt syn på en god måte?
  • Til representanten for liberalismen: I deres –isme står frihet sentralt, og dere ønsker ikke bare politisk-, men også økonomiske frihet. På hvilken måte samsvarer dette med det Roosevelt mener?
  • Til representanten for sosialismen: Dere drømmer jo om et klasseløst samfunn der alle har like rettigheter, både kvinner og menn og selvfølgelig at alle klasser forsvinner. Hvordan stemmer Roosevelts syn med disse tankene?
  • Til representanten for marxismen: Dere er kjent for å ville revolusjonere, snu raskt og brutalt om på samfunnet og styrte den ledende klassen. Hvordan stiller dere dere til Roosevelts meninger om økonomisk sikkerhet?
  • Til representanten for reformismen: Dere vil endre samfunnet gjennom mindre reformer, ikke store revolusjoner. Hvordan tolker dere kilden? Er dere enige?
  • Til representanten for nasjonalismen: Nasjonalismen går blant annet ut på at folkegrupper skal ha rett til politisk frihet og selvbestemmelse. Stemmer Roosevelts syn med en slik tankegang?

6 Avslutning

Forhåpentligvis kom det tydelig fram i debatten at denne teksten kan tolkes svært ulikt avhengig av hvilke briller man har på, og det er jo et viktig poeng i arbeidet med kilder. Samtidig er jo debatten til dels overdrevet og «søkt» – nettopp for å få fram et poeng – og sånn sett kan det være lurt å avslutningsvis oppsummere diskusjonen med hvilke argumenter som er gode og eventuelt mindre gode i arbeidet med denne teksten.

Det er også naturlig å ta en rask gjennomgang i plenum om hva de har lært av denne øvelsen, sånn for at elevene skal bli oppmerksomme på sentrale trekk ved hvordan ulike grupper leser ulike kilder.

7 Tilpasset opplæring

Denne metoden er veldig fleksibel. Den er ikke avhengig av kilden om Roosevelt, men kan det kan godt brukes på helt andre kilder, og det kan også justeres til å gjelder færre -ismer. Læreren står med andre ord veldig fritt til å tilpasse opplegget til hver enkelt klasse.

Her finner du opplegget som word-fil: undervisningsopplegg_ismer