Undervisningsopplegg: Brudd og kontinuitet

karsten_bruddkontinuitet1

Bruk bilder som kilder

Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i bilder av fire forskjellige norske regjeringer, fra 1884 til 2013. Ved å bruke disse fire kildene skal elevene også kunne arbeide med å bruke nøkkelbegrepene i historiefaget, nemlig brudd og kontinuitet.

Omfang:
  • ca. 45 minutter
Mål:
  • Kunne finne og anvende historisk kunnskap
  • Kunne argumentere for både brudd og kontinuitet
  • Kunne innta et begrunnet standpunkt til spørsmålet om brudd eller kontinuitet
Forkunnskaper:
  • Elevene må ha jobbet noe med demokratiutviklingen i Norge.
Avklaring:
  • Hva skal til for at noe er et brudd?
  • Hva legger vi til grunn? Kriterier?
  • Hvor stor må forandring ha vært?
Overordnet problemstilling:
  • Har det vært elementer av brudd og kontinuitet i den demokratiske utviklingen i Norge mellom 1884 og 2013?
Gjennomføring:
  • Elevene arbeider i grupper
  • Vis elevene bildene av de fire ulike regjeringene (også vedlagt i PP-presentasjon).
  • Deretter skal elevene arbeide med oppgavene tilknyttet.
  • Diskuter oppgavene i plenum.

karsten_bruddkontinuitet4

Refleksjon for lærer:
  • På hvilken måte kan dette opplegget bidra til å trene elevenes forståelse av brudd og kontinuitet i historien?
  • Hvilke ferdigheter og kunnskaper må de besitte for å kunne svare godt på oppgaven?
  • Er det en oppgave godt egnet for differensiering?
  • Hvilke støttestrukturer (hint fra læreren) kan det tenkes du må gi elevene i arbeidet?
  • Å finne fram til kriterier – er det for vanskelig eller en overkommelig oppgave? Må støttestrukturer gis?
  • Vil opplegget kunne bidra til å trene elevenes historiebevissthet? Hvis ja, på hvilken måte?

Oppgaven til elevene finner du i denne presentasjonen:

korbol_undervisningsopplegg_demokrati-i-norge_brudd-kont_160920