Bruk bilder som kilder
Dette undervisningsopplegget tar utgangspunkt i bilder av fire forskjellige norske regjeringer, fra 1884 til 2013. Ved å bruke disse fire kildene skal elevene også kunne arbeide med å bruke nøkkelbegrepene i historiefaget, nemlig brudd og kontinuitet.
Omfang:
- ca. 45 minutter
Mål:
- Kunne finne og anvende historisk kunnskap
- Kunne argumentere for både brudd og kontinuitet
- Kunne innta et begrunnet standpunkt til spørsmålet om brudd eller kontinuitet
Forkunnskaper:
- Elevene må ha jobbet noe med demokratiutviklingen i Norge.
Avklaring:
- Hva skal til for at noe er et brudd?
- Hva legger vi til grunn? Kriterier?
- Hvor stor må forandring ha vært?
Overordnet problemstilling:
- Har det vært elementer av brudd og kontinuitet i den demokratiske utviklingen i Norge mellom 1884 og 2013?
Gjennomføring:
- Elevene arbeider i grupper
- Vis elevene bildene av de fire ulike regjeringene (også vedlagt i PP-presentasjon).
- Deretter skal elevene arbeide med oppgavene tilknyttet.
- Diskuter oppgavene i plenum.
Refleksjon for lærer:
- På hvilken måte kan dette opplegget bidra til å trene elevenes forståelse av brudd og kontinuitet i historien?
- Hvilke ferdigheter og kunnskaper må de besitte for å kunne svare godt på oppgaven?
- Er det en oppgave godt egnet for differensiering?
- Hvilke støttestrukturer (hint fra læreren) kan det tenkes du må gi elevene i arbeidet?
- Å finne fram til kriterier – er det for vanskelig eller en overkommelig oppgave? Må støttestrukturer gis?
- Vil opplegget kunne bidra til å trene elevenes historiebevissthet? Hvis ja, på hvilken måte?
Oppgaven til elevene finner du i denne presentasjonen:
korbol_undervisningsopplegg_demokrati-i-norge_brudd-kont_160920